Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου

233

Σύμβολο της αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα, το μουσείο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το 1963 έως το 1968 από χάλυβα και γυαλί και είναι το μόνο κτίριο που σχεδιάστηκε από τον Μις βαν ντερ Ρόε στην Ευρώπη μετά τη μετανάστευσή του στις ΗΠΑ, ανακαινίστηκε για πρώτη φορά από τον Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ.

Ηανακαίνιση της Neue Nationalgalerie, του μουσείου που έχει σχεδιάσει ο Λούντβιχ Μις βαν ντερ Ρόε στο Βερολίνο της Γερμανίας, ολοκληρώθηκε από τη βρετανική αρχιτεκτονική εταιρεία του Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ. Το έργο που ανέλαβε ο κορυφαίος Βρετανός αρχιτέκτονας και ξεκίνησε το 2012, περιλάμβανε την ανακαίνιση της παλαιωμένης δομής από σκυρόδεμα του κτιρίου και του εξωτερικού του από ατσάλι και γυαλί, σήμα κατατεθέν του αρχιτεκτονικού ύφους του Μις βαν ντερ Ρόε, με τον παράλληλο εκσυγχρονισμό των εσωτερικών του χώρων.

Η ανακαίνιση των 140 εκατομμυρίων ευρώ της κληρονομιάς του αρχιτέκτονα έγινε με το σύνθημα «όσο το δυνατόν περισσότερο Μις». Το μουσείο, που άνοιξε το 1968, εμφανίζει μια αξιοζήλευτη συλλογή μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης του Βερολίνου στη μόνιμη συλλογή του και φιλοξενεί προσωρινές εκθέσεις μεγάλης κλίμακας, οι οποίες περιλάμβαναν ατομικές παρουσιάσεις του Gerhard Richter το 2012 και του Otto Piene το 2014.

PHOTO: Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie

Η επέμβαση του στούντιο του Τσίπερφιλντ, την οποία χαρακτήρισε ως «χειρουργική», διατηρεί όσο το δυνατόν περισσότερο το αρχικό όραμα του Μις βαν ντερ Ρόε για το μουσείο, διασφαλίζοντας ότι οι νέες προσθήκες είναι υποδεέστερες του έργου του. «Η αποσυναρμολόγηση ενός κτιρίου τέτοιας αναμφισβήτητης εξουσίας ήταν μια παράξενη εμπειρία αλλά και ένα προνόμιο», δήλωσε ο αρχιτέκτονας, που τόνισε ότι δεν πειράχτηκε τίποτα από τα αυθεντικά σχέδια του Μις βαν ντερ Ρόε. Η επαφή τόσο με τη μεγαλοφυΐα του όσο και τα ελαττώματά του, μεγάλωσε τον θαυμασμό του για το όραμα του βαν ντερ Ρόε, που είναι ένας πολύτιμος λίθος για εκείνον και για πολλούς άλλους αρχιτέκτονες.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που το κτίριο ανακαινίζεται και ο Τσίπερφιλντ είπε ότι εκείνος και το γραφείο του «ελπίζουν να επέστρεψαν αυτόν τον „αγαπημένο ασθενή“ φαινομενικά ανέγγιχτο».

PHOTO: Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie

Οι βελτιώσεις στον φάκελο του κτιρίου περιλάμβαναν τη βελτίωση της μόνωσης, την αντικατάσταση των υαλοπινάκων και την ανανέωση του χαλύβδινου πλαισίου του διακριτικού θόλου του. Επισκευάστηκε επίσης το κέλυφος από οπλισμένο σκυρόδεμα. Αυτή η διαδικασία απαιτούσε προσωρινά την αφαίρεση 35.000 αυθεντικών κατασκευαστικών στοιχείων, όπως η πέτρινη επένδυση του δαπέδου και όλα τα εσωτερικά εξαρτήματα, προκειμένου να αποκαλυφθεί η κατασκευή.

PHOTO: Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie

Παράλληλα με την ανακαίνιση του κτιρίου, αναβαθμίστηκε ο κλιματισμός και ο τεχνητός φωτισμός του για να βελτιωθεί η ενεργειακή του απόδοση. Τα υπόγεια αναδιαμορφώθηκαν για να μεγιστοποιήσουν τον αποθηκευτικό χώρο και να βελτιώσουν την πρόσβαση σε χώρους επισκεπτών, οι οποίοι περιλαμβάνουν το βεστιάριο, το καφέ και το κατάστημα του μουσείου.

Η ανακαίνιση ολοκληρώθηκε με μια ράμπα στα νοτιοανατολικά του κτιρίου, η οποία οδηγεί στη βεράντα και την κύρια είσοδο, με το μουσείο να έχει ανεμπόδιστη πρόσβαση εκεί για πρώτη φορά.

Η Neue Nationalgalerie αναμένεται να ανοίξει ξανά στο κοινό τον Αύγουστο του 2021. Παράλληλα, ένα μουσείο των αρχιτεκτόνων Herzog & de Meuron, το Μουσείο του 20ού Αιώνα, αναπτύσσεται επί του παρόντος ακριβώς δίπλα της. Ο σχεδιασμός, που παρουσιάστηκε το 2018, θα περιλαμβάνει τη σύνδεση των κτιρίων μέσω μιας σήραγγας.