Ανεκτίμητης αξίας ορθόδοξες εικόνες στο Ρεκλινγκχάουζεν

Ο πρώην δικαστής ανηλίκων Ράινερ Τσέρλιν δώρισε πέρυσι στον δήμο του Ρεκλινγκχάουζεν την πολύτιμη συλλογή εικόνων του. Το Σάββατο εγκαινιάστηκε η έκθεση που παρουσιάζεται μέχρι τις 30 Αυγούστου.

933

Περήφανος κοιτάζει καθισμένος πάνω στο άτι του ο Άγιος Ευστάθιος και πάνω από αυτόν η Παναγία με τον Ιησού στην αγκαλιά. Η εικόνα του 17ου αιώνα με τον προστάτη των κυνηγών δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Είναι όμως θαυμάσια και μια από τις πολλές που παρουσιάζονται από το Σάββατο 06.06 μέχρι το τέλος Αυγούστου στο Μουσείο Εικόνων του Ρεκλινγκχάουζεν. Ο Λουτς Ρίκελτ, διευθυντής του μουσείου, δείχνει ένα ζώο στην άκρη της εικόνας. Ένα ελάφι με ένα φωτεινό σταυρό ανάμεσα στα κέρατά του κοιτάζει με αναίδεια τον άγιο. Ένα τέτοιο ελάφι είναι γνωστό και στη δυτική χριστιανική παράδοση από τον θρύλο που συνοδεύει τον Άγιο Ουμπέρτο, τον αντίστοιχο προστάτη των κυνηγών της Καθολικής Εκκλησίας.

Οι βυζαντινές εικόνες δεν είναι κάτι το άγνωστο στην πόλη του Ρεκλινγκχάουζεν. Από το 1956 λειτουργεί εκεί ειδικό μουσείο με 4.000 εκθέματα διαθέτοντας τη μεγαλύτερη συλλογή εκτός ορθοδόξων χωρών. Όταν πέρυσι οι υπεύθυνοι δέχθηκαν τη δωρεά του Ράινερ Τσέρλιν, η ικανοποίηση ήταν πολύ μεγάλη. Ο πρώην δικαστής στο Ντίσελντορφ δώρισε στην πόλη 250 αντικείμενα. Η έκθεση που εγκαινιάστηκε τώρα παρουσιάζει ένα μεγάλο τμήμα αυτών των εικόνων κυρίως από τον 15ο μέχρι τον 17ο αιώνα από τη Ρωσία και την Ελλάδα. Η συνολική αξία της συλλογής εκτιμάται στα δυο εκατομμύρια ευρώ.

Ανεκτίμητης αξίας εικόνες

Ikonen-Ausstellung in Recklinghausen
Ιησούς Παντοκράτωρ: η παλιότερη βυζαντινή εικόνα της έκθεσης ανάγεται στον 15ο αιώνα

Ο Λούτς Ρίκελτ εξηγεί σε συνέντευξη του στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων την αξία των εικόνων, τους συμβολισμούς που αφορούν την Παναγία και τον Ιησού. Οι καλλιτέχνες δεν υπογράφουν τα έργα τους, παρά μόνο σπάνια.

Η πιο παλιά εικόνα στην έκθεση είναι μια βυζαντινή του 15ο αιώνα. «Αυτές οι εικόνες είναι σπανιότατες και δεν μπορεί πια να τις αγοράσει κανείς» δηλώνει ο διευθυντής του μουσείου. Η εικόνα παρουσιάζει τον Ιησού ως Κύριο του κόσμου με το δεξί του χέρι να ευλογεί τον κόσμο και με το αριστερό να κρατάει το Ευαγγέλιο.

Στην έκθεση παρουσιάζονται ακόμα μια σειρά αντικειμένων της καθημερινότητας. Ο επισκέπτης μαθαίνει ανάμεσα σε άλλα ότι στο παρελθόν αποτελούσε παράδοση για πολλές ορθόδοξες οικογένειες να έχουν στην κατοχή τους πολλές εικόνες δημιουργώντας εικονοστάσια. Η έκθεση έχει τον τίτλο «Σήμερον πάσα κτίσις αγάλλεται» και διαρκεί μέχρι τις 30 Αυγούστου.

Χέλγκε Τόμπεν (DPA)

Επιμέλεια: Μαρία Ρηγούτσου