TEXT: Ευρώπη Σοϊλεμέ, Φώτο: Νικόλαος Ράδης
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ελλάδα και από το 1990 είναι μέλος του πιο σημαντικού φωτογραφικού πρακτορείου στην ιστορία.
Η Magnum Photos ιδρύθηκε το 1947 από τους φωτογράφους Robert Capa, David «Chim» Seymour, Henri Cartier-Bresson, George Rodger και William Vandivert, που συνδύασαν τη δημοσιογραφική με την καλλιτεχνική ματιά και τις προσωπικότητές τους ως άνθρωποι και φωτογράφοι. Είναι το πρακτορείο που άλλαξε την ιστορία στη φωτοειδησεογραφία αλλά και στα φωτογραφικά ντοκιμαντέρ. Η Magnum διατηρεί ένα παγκόσμιο αρχείο φωτογραφιών, συλλογικών και ανεξάρτητων έργων. Όνειρο ζωής για κάθε φωτογράφο είναι να γίνει μέλος αυτού του πρακτορείου, που επάξια έχει τον τίτλο της ελίτ.
Τι είναι ιδιαίτερο στις φωτογραφίες του;
Ο Νίκος Οικονομόπουλος θα λέγαμε πως θεωρείται ένας αντισυμβατικός φωτογράφος, έχοντας ένα ιδιαίτερο τρόπο να καταγράφει τα γεγονότα γύρω του και να μας αιχμαλωτίζει μέσα από το φακό του. Παρακολουθώντας τη δουλειά του συνειδητοποιούμε πως αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι ότι καταφέρνει να μας παρουσιάζει τις καθημερινές ανθρώπινες στιγμές, άλλοτε με σπαρτιατική απλότητα και άλλοτε με λεπτομέρεια κεντήματος. Ενώ επιλέγει να φωτογραφίζει χώρες ρημαγμένες από τον πόλεμο και τη φτώχεια, καταφέρνει να βγάλει μία ανθρωπιά και μία ζεστασιά αντί για μιζέρια και δυστυχία. Αυτό ακριβώς κέντρισε το ενδιαφέρον της Magnum Photos και τον ενέταξε στο δυναμικό της. Παρά τις σκληρές συνθήκες που βιώνουν οι άνθρωποι, οι μέχρι πρότινος ασπρόμαυρες φωτογραφίες του αποπνέουν μια γλυκύτητα. Εμείς τον συναντήσαμε στη Στουτγκάρδη και συγκεκριμένα στο Φέλμπαχ, στην παρουσίαση της έκθεσής του. Είναι ένας άνθρωπος εξαιρετικά προσηνής, με καλή αίσθηση του χιούμορ, φιλικός και άνετος, με ένα έντονο πνεύμα αναζήτησης για ανθρώπους και πράγματα.
Φωτογραφίζει με το βλέμμα και όχι με το μυαλό
Στην ερώτηση αν συνεχίζει να διατηρεί το ίδιο στιλ ασπρόμαυρης φωτογραφίας, που τον έκανε ευρέως γνωστό, μας απαντά πως πλέον δεν το κάνει. Η ανάγκη του αυτή καλύφθηκε με τα Βαλκάνια πριν πολλά χρόνια. Τώρα ταξιδεύει στη Λατινική Αμερική και φωτογραφίζει έγχρωμα. Επιμένει να φωτογραφίζει αυθόρμητα, με το βλέμμα και όχι με το μυαλό. Τα τελευταία 10 χρόνια δεν εργάζεται στην Ελλάδα. Κάνει εκθέσεις, διδάσκει και φωτογραφίζει για το μακροπρόθεσμο πρότζεκτ «on the road».
«Δεν έχω νιώσει μέχρι σήμερα ότι έχω δουλέψει ούτε μία μέρα, γιατί κάνω αυτό που μου αρέσει»
Συστήνει, σε όποιον θα ήθελε να μάθει περισσότερα σχετικά με τη φωτογραφία, ένα Photo Book από τις εκδόσεις Φαίδων. Αν ενδιαφέρεται κάποιος να ταξιδέψει μαζί του για να συμμετέχει στα σεμινάριά του, μπορεί να επισκεφτεί την ιστοσελίδα του www.ontheroad.gr για περισσότερες πληροφορίες.
Αυτό που μας εντυπωσίασε στη συνάντησή μας είναι η θετικότητά του και η αγάπη για αυτό που κάνει. Όπως χαρακτηριστικά μας είπε «δεν έχω νιώσει μέχρι σήμερα ότι έχω δουλέψει ούτε μία μέρα, γιατί κάνω αυτό που μου αρέσει».
Γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1953. Σπούδασε νομικά στην Πάρμα της Ιταλίας και εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε διάφορα περιοδικά για πολλά χρόνια. Με τη φωτογραφία ξεκίνησε να ασχολείται ερασιτεχνικά από το 1979 έως το 1988. Τη χρονιά εκείνη παραιτήθηκε από την εφημερίδα όπου εργαζόταν για να μπορέσει να αφιερώσει όλο του το χρόνο στη φωτογραφία. Ταξιδεύει και φωτογραφίζει στην Ελλάδα και στην Τουρκία. Το 1990 ψηφίζεται δόκιμο μέλος του Μάγκνουμ (Magnum) και οι φωτογραφίες του δημοσιεύονται σε εφημερίδες και περιοδικά σε ολόκληρο τον κόσμο. Την ίδια χρονιά αρχίζει να φωτογραφίζει στις υπόλοιπες Βαλκανικές χώρες. To 1992 βραβεύεται με το «Mother Jones Award» (Σαν Φρανσίσκο). Το 1994 ψηφίζεται μόνιμο μέλος του Μάγκνουμ (Magnum) και ολοκληρώνει τη δουλειά του στα Βαλκάνια.
Οι φωτογραφίες του Νίκου Οικονομόπουλου έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά, μεταξύ των οποίων The New York Times, The Independent, Die Zeit, El Pais, Liberation, Le Monde, De Morgen, The Guardian, The Observer, ενώ έχουν εκτεθεί στις Η.Π.Α., στο Μεξικό, στη Γαλλία, στην Ιαπωνία, στη Σουηδία, στη Δανία, στην Ιταλία, στο Βέλγιο, στην Ισπανία, στην Ελλάδα κ.λπ.
NICOS ECONOMOPOULOS
Der griechische Fotograf Nicos Economopoulos, ist seit 1994 Vollmitglied der renommierten Fotoagentur Magnum. Nach Jurastudium und journalistischer Tätigkeit war er durch die Bilder von Cartier-Bresson zur Fotografie gekommen. Für sein eigenes Schaffen als Fotograf war ihm wichtig, andere Bilder zu zeigen als die von den Ideologien geprägten – ob von der Türkei, wo er sich, damals, zu Hause fühlte, oder vom Balkan, den er wiederholt in den Fokus rückte. Von seiner Heimat Griechenland gelangen ihm eindringliche Porträts. Er hielt das Leben von „Gypsies“ ebenso fest wie das von Minenarbeitern oder von Menschen, die illegal über die albanisch-griechische Grenze flohen. Die Bilder von Economopoulos wurden in The Guardian, The Independent, Le Monde, Libération, The New York Times, El País und DIE ZEIT veröffentlicht. 1992 wurde er mit dem Mother Jones Award, 2001 mit dem Abdi İpekçi Award für die Verständigung zwischen Griechenland und der Türkei ausgezeichnet. „In Economopoulosʼ Fotografien werden unbedeutende Details des alltäglichen Lebens neu bewertet und in fotografische Ereignisse überführt: ein Lächeln etwa oder ein Beugen des Kopfes, ein unüblicher Sprung, ein Blick.“ (Platon Rivellis)
Die Stadt Fellbach zeigte von Juni bis September 2017 im Rahmen des 6. Europäischen Kultursommers Fellbach, eindringliche Porträts seiner Heimat.